Mija już prawie dwa miesiące od momentu, kiedy w dniu 11 września br. weszła w życie ustawa o Krajowym Zasobie Nieruchomości. Ustawa ta zmieniała ustawę o ochronie praw lokatorów (…), wprowadzając zmiany w dotychczasowym najmie okazjonalnym jak również wprowadzając nowy rodzaj najmu – najem instytucjonalny.
Jednocześnie zmiana nastąpiła w sposobie obliczania wynagrodzenia notariusza za sporządzenie „poddania się rygorowi wykonalności” (zobowiązania do opróżnienia i wydania lokalu), używanego zarówno na podstawie umowy najmu okazjonalnego lokalu jako i na podstawie umowy najmu instytucjonalnego i koniecznego przy zawieraniu takich umów. „Wynagrodzenie notariusza za ogół czynności notarialnych dokonanych przy sporządzaniu oświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 1, wynosi nie więcej niż maksymalna kwota czynszu normowanego bez opcji za 1 m.kw. mieszkania na wynajem, o którym mowa w przepisach ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. poz. 1529), określoną dla miasta stołecznego Warszawy”
Niestety Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie maksymalnego czynszu normowanego oraz maksymalnej wysokości comiesięcznej raty za cenę mieszkania i ceny 1 m.kw. powierzchni użytkowej mieszkania na wynajem ciągle jest na etapie konsultacji publicznych, a my możemy jedynie zapoznać się z jego projektem.
Wg. projektu rozporządzenia wynagrodzenie za sporządzenie oświadczenia dotyczącego umowy najmu okazjonalnego lub instytucjonalnego powinno wynosić 13.43zł i taką kwotę potwierdza w swoim stanowisku do przedmiotowego projektu Ministerstwo Sprawiedliwości.
Śledząc jednak proces legislacyjny i czytając stanowisko Krajowej Rady Notarialnej przekazane MIiB, odnajdujemy w uzasadnieniu do uchwały sugestię, że wynagrodzenie za sporządzenie oświadczenia dotyczącego umowy najmu okazjonalnego lub instytucjonalnego będzie wynosiło iloczyn czynszu normowanego za 1m.kw dla Warszawy i powierzchni mieszkania.
Jednocześnie pojawiają się inne interpretacje obliczania powyższego wynagrodzenia.
Mianowicie: „Wynagrodzenie notariusza (…) wynosi nie więcej niż maksymalna kwota czynszu normowanego bez opcji za 1 m.kw. mieszkania na wynajem, (…)”… i w tym trzecim wariancie (interpretacji) stawkę za 1m.kw. mnożymy przez ilość miesięcy na który została zawarta umowa. Inaczej mówiąc iloczyn czynszu normowanego za 1 m.kw. dla Warszawy i długości umowy w miesiącach.
Nieoficjalnie oraz z artykułu w Rzeczpospolitej dowiadujemy się jednocześnie, że w ministerstwie zastanawiają się nad zmianą wysokości w/w wynagrodzenia i wcale mnie to nie dziwi, ponieważ wariant pierwszy nie pokrywa nawet kosztów i jest „śmiesznie niski”, a wariant drugi i trzeci przy większych mieszkaniach i dłuższych umowach w szczególności w małych miejscowościach może być „odstraszający”.
Dla przykładu porównanie opłat za mieszkania o różnym metrażu i umowy zawartej na rożne okresy.
Mnie osobiście zastanawia coś innego:
- Komu przeszkadzała dotychczasowa stawka i po co było ją zmieniać?
- Jeśli już, ktoś chciał ją zmienić czy nie można było jej określić ryczałtowo w ustawie?
Jak widać nieprzemyślane działania ustawodawcy (nie po raz pierwszy) wprowadzają zbędne zamieszanie i stwarzają problemy. Na dzień dzisiejszy nie wiadomo w jakiej wysokości w efekcie końcowym będzie pobierane przedmiotowe wynagrodzenie.
Jedno na dzień dzisiejszy jest pewne: „rozpiętość interpretacji” jest ogromna, a aktualnie część notariuszy dalej nie wykonuje tych czynności twierdząc, że nie ma podstaw prawnych (brak rozporządzenia) do pobrania wynagrodzenia, a część wykonuje i pobiera opłatę „jak za inne czynności nieokreślone w rozporządzeniu” czyli 200zł.
Leszek A. Hardek
Ekspert nieruchomości (ENF), Doradca, Pośrednik i Zarządca
[ październik/2017 ]