ANKIETA (1)
Polska Federacja Rynku Nieruchomości przeprowadziła ogólnopolską ankietę wśród pośredników na temat sytuacji panującej w biurach nieruchomości w ostatnim miesiącu od czasu ogłoszenia stanu pandemii. W ankiecie wzięło udział ponad 2tys. osób.
Poniżej znajdują się pytania jak zostały zadane w ankiecie oraz graficzne zestawienie odpowiedzi.
- Czy liczba zrealizowanych transakcji w ostatnim miesiącu w porównaniu do poprzedniego:
- Podaj w jakim %
Aż 83% ankietowanych odpowiedziała, że ilość przeprowadzonych transakcji zmalała, a tylko 2,9% odnotowała ich wzrost. 61,2% określiła spadek w przedziale 61-99%.
- Czy liczba pozyskanych nowych ofert w ostatnim miesiącu w porównaniu do poprzedniego:
- Podaj w jakim %
80,7% ankietowanych wskazała spadek pozyskanych nowych ofert, a wśród nich 61,1% oszacowała, że spadek ten wynosił pomiędzy 61-99%
- Czy liczba prezentacji nieruchomości w ostatnim miesiącu w porównaniu do poprzedniego:
- Podaj w jakim %
91,2% osób wskazało spadek ilości prezentacji w porównaniu do miesiąca z przed pandemii. Aż 72,4% ankietowanych odnotowała spadek prezentacji nieruchomości o 61-99%
- Czy liczba wizyt klientów w biurze w ostatnim miesiącu w porównaniu do poprzedniego:
- Podaj w jakim %
92% pośredników odnotowała spadek ilości wizyt klientów w biurze nieruchomości, a sam spadek 76,2% z nich oszacowało w przedziale 61-99%
- Czy pojawiły się sytuacje wycofania lub wstrzymania ofert przez klientów?
- Jeśli pojawiły się takie sytuacje jaki % ofert został wstrzymany lub wycofany?
66,1% odnotowała przypadki wycofania z obrotu lub wstrzymania ofert przez klientów. 1/3 z nich odnotowała poziom takich działań w przedziale 1-20% takich przypadków, 18,1% w przedziale 21-40%, a niemal 15% w przedziale 41-60%.
- W stosunku do jakich ofert wynajmu najbardziej spadło zainteresowanie (wskaż maks. 2)?
- W stosunku do jakich ofert sprzedaży najbardziej spadło zainteresowanie (wskaż maks. 2)?
Jak wskazali pośrednicy najbardziej zmalało zainteresowanie ofertami mieszkań do wynajmu (34,9%), następnie lokalami handlowymi (29,7%) i lokalami biurowymi (19,8%)
Jednocześnie ankietowani wskazali, że najbardziej spadło zainteresowanie kupnem lokalu mieszkalnych (37,7%), lokali użytkowych (30%) i niemal identycznie domów i lokali biurowych
- Wskaż, sposób kontaktu klienta z biurem, który zyskał najwięcej w ostatnim miesiącu w porównaniu do poprzedniego:
Ankietowani jednocześnie wskazali, że w ostatnim miesiącu najbardziej z pośród rodzajów sposobu kontaktów klienta z biurami zyskały tradycyjne formy kontaktu na odległość (telefon i e-mail), a wśród komunikatorów messenger i skype.
opracował: Leszek A. Hardek
Ekspert PFRN, doradca, pośrednik i zarządca
Przewodniczący Kapituyły im. Kląskały
Prezydent PFRN (2012-16)