zamknij
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Konfigurację obsługi plików cookies możecie Państwo znaleźć w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej polityce cookies.
PFRN
Panel użytkownika
Zaloguj jako pośrednik / zarządca  
Sztuka budowania marki osobistej Pośrednika, czyli jak zarządzać relacjami biznesowymi?

 

Temat wizerunku wciąż cieszy się zainteresowaniem i jest prezentowany we wszelkiego rodzaju mediach. Zakres i sposób prezentacji tematu w literaturze, prasie został mocno zawężony i skojarzony przede wszystkim z wyglądem, strojem oraz modnymi dodatkami. Natomiast w psychologii biznesu wizerunek jest pojęciem znacznie szerszym, obejmującym całe organizacje, zespoły oraz pojedyncze osoby. Wizerunek w tym ujęciu to znacznie więcej niż ubranie, fryzura, buty i dodatki. Wizerunek w biznesie to element decydujący o powodzeniu lub porażce przedsięwzięcia, o sukcesie lub porażce jednostki. Dlatego coraz częściej słowo wizerunek w odniesieniu do człowieka zastępowane jest pojęciem marka osobista lub personal branding. 

 

Marka osobista to nic innego, jak wiedza otoczenia o konkretnej osobie, opinia na jej temat wśród współpracowników, przełożonych, podwładnych, klientów, znajomych, sąsiadów i przyjaciół. Oznacza to, że każdy z nas ma swój wizerunek, posiada markę osobistą – czy chcemy tego, czy nie. 

 

Marka osobista a wizerunek Organizacji

Klienci komunikujący się z pracownikiem określonej firmy postrzegają ją przez pryzmat osoby, z którą rozmawiają, załatwiają sprawy, rozwiązują swoje problemy. Menedżer, sprzedawca, recepcjonistka, asystent, osoba odbierająca telefon, administrator baz danych jest w pewnym sensie twarzą zespołu, wydziału, departamentu, firmy, dla której pracuje. Każda osoba jest pojedynczym ogniwem wielkiego łańcucha i ma swój wpływ na wizerunek całej organizacji. 

 

Marka osobista obejmuje sześć obszarów, które są następujące: 

  1. Wygląd, na który składa się: uroda, wzrost; ubranie, fryzura i kolor włosów, buty, dodatki oraz wiele innych elementów dotyczących naszej powierzchowności;
  2. Zachowanie i maniery, czyli to jak chodzimy, w jaki sposób siadamy, co dzieje się z naszymi rękoma, gdzie kierujemy wzrok, czy i jak gestykulujemy, jaki mamy głos, jak mówimy, pachniemy, oddychamy, czy stosujemy się do zasad etykiety oraz wiele innych elementów;
  3. Umiejętności interpersonalne w zakresie nawiązywania kontaktów, umiejętności sprawnego komunikowania się z innymi, budowania i podtrzymywania relacji interpersonalnych, prowadzenia rozmowy;
  4. Kwalifikacje, umiejętności zawodowe i doświadczenie, wykształcenie, kompetencje, wiedza;
  5. Sukcesy, osiągnięcia, dorobek zawodowy, naukowy, artystyczny, wszelki dorobek własny, czyli: doświadczenie zawodowe, staż pracy, nagrody, odznaczenia, dyplomy, podziękowania oraz wiele innych elementów mówiących o tym, co udało nam się zrobić, zdobyć, osiągnąć?
  6. Styl życia, czyli wszystko to, co dzieje się z nami po pracy, wszystko to, co dzieje się w naszym życiu prywatnym.   

Budowanie marki osobistej

Główną zasadą kreowania wizerunku biznesowego jest oddzielenie sfery prywatnej od sfer biznesowej.  Oznacza to, że to jak wyglądamy, jak się zachowujemy, co i jak mówimy musi być adekwatne do sytuacji oraz do okoliczności. Zatem inaczej, ubierzemy się na spotkanie biznesowe, a inaczej, gdy idziemy na rodzinną uroczystość lub spotkanie towarzyskie. Obie sfery życia należy oddzielić, nie można ich łączyć, mieszać, ani zamieniać. 

Relacje są zdrowe wówczas, gdy role są jasno określone, gdy są klarowne oraz gdy zachowujemy się i wyglądamy zgodnie z nimi. 

 

Psychologia wyglądu, czyli jak cię widzą…

Jako ludzie posiadamy umiejętność rozpoznania w dużym stopniu charakteru człowieka, jego sposobu bycia. Robimy to nieświadomie na poziomie intuicyjnym, instynktownym w oparciu o samą obserwację, na podstawie jego wyglądu, zachowania, sposobu mówienia. Jednak nie dajemy wiary swoim odczuciom, skupiając się na informacji dostarczanej przez mózg racjonalny, co sprawia że nasze oceny bywają błędne. 

Kreowanie marki osobistej polega na świadomym panowaniu nad informacją dostarczaną otoczeniu na swój temat. Istotnym elementem marki osobistej jest wygląd. Poszczególne elementy wyglądu, takie jak uczesanie, kolor włosów, makijaż lub jego brak, kolor odzieży, jej rodzaj i fason, rodzaj i kolor obuwia to konkretne informacje na temat naszej osobowości, naszego nastroju i sposobu bycia. Posiadając tę świadomość, połączoną z wiedzą możemy otoczeniu przekazać takie informacje na swój temat, jakie chcemy, aby posiadali. 

Chcemy być postrzegani, jako osoby profesjonalne, zdecydowane, pewne siebie, odważne, silne, skuteczne, zdyscyplinowane i dokładne, opanowane, dobrze zorientowane w temacie, chcemy być ekspertami w swojej dziedzinie. Chcąc, aby taki przekaz dotarł do naszych odbiorców, należy świadomie wziąć pod uwagę wiele elementów. Poszczególne elementy stroju i naszego wyglądu niosą ze sobą określony przekaz, czasem dość precyzyjny. Wygląd zawiera swego rodzaju kod informujący otoczenie o naszym samopoczuciu, podejściu do życia, wskazuje na naszą pozycję społeczną, zasobność portfela, przynależność do określonej grupy, subkultury, sfery. 

Nadmiar informacji, przeogromna różnorodność ofert i życie w presji czasowej sprawia, że często nasz mózg za nas dokonuje wyboru. Przykładem jest efekt pierwszego wrażenia określany, jako Efekt Halo zwany inaczej Efektem aureoli. Polega on na tym, że osobom, które nam się podobają automatycznie przypisujemy wiele cech pozytywnych i pragniemy poznać je bliżej, być w ich otoczeniu. I odwrotnie – osobom, które robią na nas złe wrażenie przypisujemy wiele cech negatywnych i nie bardzo chcemy być w ich pobliżu. 

Głównym celem doboru stroju, uczesania, makijażu i dodatków jest uzyskanie spójności między rolą, jaką pełnimy w sferze biznesowej a tym, jak wyglądamy i jak się prezentujemy. Oznacza to ograniczenie, bądź wyeliminowanie kokieteryjnych elementów stroju – zarówno w wizerunku kobiet jak i mężczyzn. W  środowisku biznesu wskazane jest unikanie takich elementów stroju jak:

  • Odsłonięte ramiona;
  • Dekolt głęboki;
  • Koszula rozpięta na więcej niż jeden guzik (panowie);
  • Odsłonięty brzuch;
  • Zasłanianie twarzy rozpuszczonymi włosami, grzywką spadającą na oczy (sugeruje brak pewności siebie w sferze intelektualnej);
  • Tkaniny przezroczyste, prześwitujące;
  • Obcisłe spodnie i spódnice;
  • Odkryte uda;
  • Widoczna bielizna (sugeruje potrzebę rekompensowania poczucia braku pewności siebie w sferze intelektualnej). 

Chodzi o to, aby prezentować siebie tak, jak chcemy być odbierani w danej sytuacji i w konkretnej roli.  Najistotniejsza jest spójność między rolą a wyglądem. Strój biznesowy pozwala ochronić naszą prywatność i zaprezentować swoje zawodowe oblicze, gdzie największym atutem jest wiedza merytoryczna, doświadczenie, inteligencja, pewność siebie, zdecydowanie, rzeczowość, kreatywność, pracowitość, wytrwałość w działaniu, znajomość tematu. 

 

Ubranie

Ubranie dobieramy:  

  1. Adekwatnie do sytuacji i okoliczności, czyli bierzemy pod uwagę to, czy idziemy na spotkanie biznesowe, na firmowy jubileusz, czy może będziemy przebywać w otwartym terenie?
  2. Adekwatnie do osób, z którymi będziemy rozmawiać. Korzystniej jest, gdy nasze ubranie i jego styl jest nieco podobny do ubrania i stylu naszych rozmówców.
  3. Tak, jak chcemy by nas postrzegano. 

 

Zasady doboru ubrań w wizerunku biznesowym i zawodowym

Optymalnym rozwiązaniem przy kompletowaniu odzieży są ubrania o klasycznym kroju, umiarkowanie dopasowane do sylwetki. Ubranie nie może być zbyt obcisłe, ani zbyt luźne. Dobrą zasadą jest wybieranie żakietów, spódnic, czy spodni o jeden rozmiar większych. Lepiej, jeśli ubranie jest nieco większe niż za małe. 

 

Fryzura

Długość włosów, ich kolor oraz rodzaj uczesania to dość konkretny przekaz niewerbalny. Moda ma znaczenie, lecz nadaje jedynie ogólny kierunek, który i tak jest przezwyciężany przez nasze preferencje w doborze uczesania. Wskazane jest, aby fryzura była prosta, włosy dobrze ostrzyżone. Ważne jest to, aby włosy były czyste, zdrowe, zadbane.

W przypadku panów – wizyta u fryzjera co 2 tygodnie może być konieczna.

W przypadku pań – długie włosy należy spiąć, związać, upiąć, a włosy kręcone zaczesać gładko, by odsłonić twarz i czoło. 

Makijaż, jako element wizerunku biznesowego kobiety

W makijażu najważniejsza jest zdrowa i zadbana cera oraz umiar. 

 

Obuwie 

Buty wskazują na status społeczny człowieka, zasobność portfela, pozycję zawodową, a także mogą dostarczać informacji o przeszłości i dzieciństwie. istotne jest, aby były czyste i dobrej jakości.

U pań buty z ostrym noskiem wskazują na osobę pewną siebie, zdecydowaną, kroczącą odważnie do przodu.

Buty z noskiem zaokrąglonym sugerują przychylność, chęć współpracy i współdziałania.

Kozaki są niewskazane podczas oficjalnych uroczystości, prezentacji, wystąpień publicznych, spotkań i negocjacji z ważnym klientem. 

Buty powinny być dobrej jakości i przede wszystkim czyste. 

 

Biżuteria

W wizerunku kobiety biznesu obowiązuje zasada: im mniej biżuterii tym lepiej, czyli 1-2 elementy biżuteryjne jednocześnie.

W przypadku panów jedyna biżuteria w wizerunku zawodowym to zegarek, obrączka i spinki do mankietów. 

 

Zapach, jako element kreowania wizerunku 

Zapach przykuwa uwagę otoczenia i jest zapamiętywany przez nasz mózg zazwyczaj w połączeniu z osobą lub zdarzeniem. To, dlatego zapach potrafi przywołać nawet najodleglejsze wspomnienia. W kreowaniu pozytywnego wizerunku dobór zapachu jest o tyle istotny, że posiadamy naturalną skłonność do unikania osób, których zapach nam się nie podoba, zaś bardzo chętnie kontaktujemy się z kimś, kto dla nas pachnie przyjemnie. Należy pamiętać, że zapach oceniamy bardzo indywidualnie. Nie ma zapachów, które podobają się wszystkim. 

 

Dłonie 

Stan dłoni to informacja o statusie społecznym, charakterze wykonywanej pracy, spokoju, bądź nerwowości oraz wieku ich właściciela. Zadbanymi dłońmi mogą poszczycić się ludzie, którzy nie pracują fizycznie, nie wykonują domowych lub tacy, którzy starannie chronią swoje dłonie.  Dłonie to wizytówka kobiety.

 

Uzębienie, jako element wizerunku zawodowego

Wygląd i stan zębów to źródło informacji na temat naszego wieku, sposobu odżywiania się, a także zasobności portfela i statusu społecznego. Ładne, zdrowe i zadbane zęby to swego rodzaju inwestycja. Nic tak nie psuje naszego wizerunku jak braki w uzębieniu, czy jego zły stan. 

Zęby prezentujemy podczas uśmiechu, który ma ogromną wartość. Uśmiech to najprostszy sposób zjednywania sobie ludzi, także w biznesie. Uśmiech niesie radość, nadzieję, sprawia przyjemność obdarowywanemu i darowującemu go, uśmiech sprawia, że czujemy się lepiej, że poprawia się nasze samopoczucie. Piękny uśmiech i piękne zęby to znak naszych czasów. 

Brak zębów lub ich zły stan i wygląd dyskredytuje nas w wielu obszarach życia publicznego i prywatnego. 

 

Pióro, czy długopis? 

Pióro wieczne, dobrej marki jest narzędziem pisarskim, którym na ogół posługują się osoby na wysokich stanowiskach. Dobre pióro wieczne jest wręcz nieodzowne, jest symbolem przynależności do elity władzy, jest szczególnie widoczne podczas uroczystego podpisywania różnych dokumentów i umów o wzajemnej współpracy. Kobiety mogą pozwolić sobie na ciekawy kolor oprawki pióra, długopisu, czy ołówka, również z gustownymi zdobieniami, które są dopuszczalne. 

 

Etykieta w budowaniu marki osobistej

Etykieta powszechnie rozumiana to ogłada, dobre maniery, kindersztuba, bon-ton, savoir-vivre. To sztuka życia w społeczności, zawierająca pisane i niepisane zasady, reguły i normy postępowania. Najogólniejsze zasady życia w społeczności to: 

  • Uśmiech – ułatwia codzienne życie, sprawia, że ludzie czują się lepiej.
  • Uprzejmość – to wyraz szacunku dla drugiego człowieka
  • Życzliwość
  • Punktualność
  • Dyskrecja
  • Lojalność 

Etykieta dotyczy takich obszarów życia jak:

  • Zachowanie się w szczególnych sytuacjach, na przykład podczas powitania, prezentacji, pożegnania
  • Formy zachowania się w pracy, na przyjęciach, w rodzinie
  • Komunikowania się przez telefon i w Internecie
  • Wygląd, prezencja, ubranie
  • Nakrywanie do stołu, podawanie posiłków, jedzenie i zachowanie się przy stole. 

 

Przedstaw się

Podczas pierwszego spotkania z klientem przedstaw się, mówiąc: Dzień dobry, jestem Małgorzata Kowalska. Jeżeli spotkanie ma miejsce w twoim biurze wówczas dodaj zwrot: Zapraszam. Zapamiętaj imię i nazwisko osoby, która się przedstawia. 

 

Kto idzie pierwszy?

Jeżeli masz do czynienia z gościem, którego prowadzisz po obiekcie, wówczas powiedz: Proszę iść za mną – również w sytuacji, kiedy tą osobą jest kobieta, a prowadzącym jest mężczyzna. Zapraszając gościa do biura, ustępujesz mu miejsca. 

 

Kto wita, jako pierwszy?

Osoba niższa rangą pierwsza kłania się osobie wyższej rangą, czyli pracownik jako pierwszy pozdrawia dyrektora. 

Ogólna zasada mówi także, że pierwszy wita, pozdrawia i kłania się gospodarz. Oznacza to, że wszyscy pracownicy pozdrawiają gości wchodzących do firmy. 

Jeśli spotykają się osoby równe rangą wówczas pierwszy pozdrawia ten, kto jest bardziej uprzejmy.

 

Uścisk dłoni

Jeżeli możesz, witaj się przez podanie ręki. Uścisk dłoni korzystnie zmienia relacje między ludźmi. Uścisk dłoni jest podpisem człowieka, dostarcza o nim dużo informacji. Uścisk dłoni powinien być wyraźny i zdecydowany. Delikatny i niepewny uścisk dłoni sprawia, że klient czuje się mniej pewnie lub staje się bardziej ofensywny i atakujący. 

Zasady uścisku dłoni w relacjach zawodowych są inne niż w zasady obowiązujące w relacjach prywatnych. W biznesie płeć i wiek nie istnieje – oznacza to, że pierwszy podaje rękę ten, kto jest ważniejszy, bez względu na płeć. W relacjach zawodowych nie całuje się kobiet w rękę. Pierwszy podaje rękę ten, kto ważniejszy. Pierwszy podaje rękę gospodarz. Podczas uścisku dłoni konieczne jest zachowanie kontaktu wzrokowego.  

Panowie, którzy po wejściu do pomieszczenia na powitanie podają dłoń tylko panom, pomijając kobiety – naruszają zasady etykiety zawodowej. W relacjach biznesowych podajemy rękę albo wszystkim, albo nikomu. 

 

Umiejętność skutecznego komunikowania się 

Umiejętność skutecznego komunikowania się, czyli m.in. właściwe formułowanie poleceń, umiejętność wyrażania opinii. Komunikowanie się wbrew pozorom jest umiejętnością wymagającą wiedzy i wysokiej samoświadomości, są bowiem słowa i zwroty, które:

  • wywołują u odbiorcy reakcję obronną w postaci oporu, niechęci, wycofania bądź polemiki, czasem złości
  • obniżają samoocenę i poczucie własnej wartości odbiorcy
  • obniżają pozycję mówiącego i osłabiają jego wypowiedź
  • wzmacniają wypowiedź mówiącego i budują jego pozycję
  • motywują innych do działania i dodają energii, bądź demotywują
  • zakłócają porozumienie
  • blokują porozumienie

Odpowiedzialność za przekaz informacji jest po stronie nadawcy – oznacza to, że: 

 

Najczęściej popełniane błędy w rozmowie

  1. Nieprawidłowe operowanie głosem
  2. Przerywanie wypowiedzi rozmówcy
  3. Dominowanie nad rozmówcą
  4. Ostry ton wypowiedzi
  5. Nieuprzejme zachowanie
  6. Brak dyplomacji
  7. Zbyt duża liczba argumentów
  8. Zbyt skomplikowane słownictwo
  9. Za dużo sformułowań negatywnych
  10. Nieprawidłowa forma zwracanie się do klienta
  11. Brak koncentracji na rozmowie z klientem

 

 

Grażyna Białopiotrowicz
Trener biznesu oraz rozwoju osobistego

 

DOŁĄCZ DO SIECI
  • Facebook
  • Google+
  • Twitter
  • Youtube
PFRN poleca
  • firmy stosujące Kartę Praw Klienta
  • Kursy licencyjne (pośrednik, zarządca)