zamknij
Nasz portal stosuje pliki cookies w celach świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie oraz w celach statystycznych i reklamowych. Konfigurację obsługi plików cookies możecie Państwo znaleźć w ustawieniach swojej przeglądarki. Więcej szczegółów w naszej polityce cookies.
PFRN
Panel użytkownika
Zaloguj jako pośrednik / zarządca  
Wizerunek pośrednika w obrocie nieruchomościami...

 

10 lat temu na zlecenie PFRN przeprowadzono badanie opinii społecznej wykonane przez firmę badawczą PENTOR. 

 

Cele badawcze obejmowały następujące obszary:

  • wiarygodność pośrednika;
  • rzetelność usług;
  • korzyści płynące ze współpracy;
  • powody satysfakcji i zadowolenia;
  • powody rozczarowań;
  • pozytywne i negatywne cechy pośrednik;
  • powody, dla których klienci nie korzystają z usług pośredników;
  • świadomość klienta na temat licencji zawodowej, ubezpieczenia i przynależności do stowarzyszenia.

 

Z przeprowadzonych badań wynika, że zaledwie jedna trzecia transakcji na rynku nieruchomości odbywa się przy pomocy pośrednika i aż 40 proc. badanych twierdzi, że nie widzi tej potrzeby. Ale jest i strona optymistyczna tych badań. Jeżeli już klient skorzysta z usług pośrednika – to zdecydowanie jest z nich zadowolony.  Świadczy to wysokim profesjonalizmie działających na rynku agencji. I ten atut podkreślają byli klienci – tego oczekują też potencjalni klienci. Cenią też bardzo miłą obsługę, wybór ofert  - a przede wszystkim – oszczędność czasu, jaką zapewnia pośrednik swoim klientom. Korzystający z usług pośredników wybierają tych z licencją  i ubezpieczonych. Zapewne w tym tkwi tez źródło pozytywnych ocen.

 

Ciągle jeszcze niewiele osób ma świadomość istnienia standardów zawodowych i stowarzyszeń zawodowych pośredników, które pracują systematycznie nad szkoleniem i wymianą informacji w tej grupie zawodowej.  Charakterystyczne jest  też to, że najlepszą reklamą pośrednika są jego klienci. Przy wyborze agencji blisko połowa klientów kieruje się rekomendacją znajomych. Warto zauważyć, że rekomendacje funkcjonują głównie środowisku wolnych zawodów cieszących się dużym prestiżem.

 

Dyskusja nad tymi wynikami odbyła się w trakcie XIV Kongresu PFRN w Gdyni. Do udziału w dyskusji zostali zaproszeni przedstawiciele Stowarzyszeń, które współfinansowały badania:

  • BCK SPON
  • PSP
  • SPON Pomorza i Kujaw
  • Warszawskie SPON
  • Warmińsko Mazurskie SPON
  • Wielkopolskie SPON

 

Część raportu z przeprowadzonego badania (...)

Udział w rynku - Jedynym z  celów badawczych było określenie odsetka transakcji na rynku nieruchomości dokonywanych przy pomocy pośrednia w obrocie nieruchomościami.

Z przeprowadzonych badań wynika, że 30% transakcji na rynku nieruchomości odbywa się przy pomocy pośrednika.

Respondenci w odpowiedzi na pytanie czemu nie korzystali z usług pośrednika, najczęściej motywowali to brakiem potrzeby (40%), faktem dokonywania transakcji w gronie rodzinnym (21%) oraz chęcią uniknięcia dodatkowych wydatków (19%).

Na pytanie „Dlaczego korzystał(a) Pan(i) z usług pośrednika” respondenci odpowiadali następująco:

  • oszczędność czasu, szybkość (35%),
  • wygoda (20%),
  • bezpieczeństwo i pewność (19%),
  • trudność w znalezieniu odpowiedniej oferty (11%),
  • szeroka oferta (10%)
  • kompetentna i fachowa pomoc ze strony pośrednika (9%).

Umowa pośrednictwa – osoby korzystające z usług pośrednika w obrocie nieruchomościami zostały zapytane o to, czy nawiązując współpracę z pośrednikiem zawarli z nim umowę oraz czy mieli wpływ na czynności pośrednictwa zawarte w umowie.

Na pytanie czy „Zawarł(a) Pan(i) umowę w formie pisemnej 90,70% odpowiedziało twierdząco, 9,30% nie podpisało umowy pośrednictwa. 71% badanych miało wpływ na kształt umowy pośrednictwa. Zgodnie z deklaracjami 70% badanych pośrednik obsługiwał także drugą stronę transakcji.

 

Ubezpieczenie OC i licencja zawodowa pośrednika w obrocie nieruchomościami – Zależało nam na informacji czy klienci korzystający z usług pośrednika wiedzą o obowiązku posiadania licencji przez pośredników i ubezpieczeniu OC.

Zdaniem 75% ankietowanych pośrednik, z którym współpracowali legitymował się stosowną licencją w zakresie obrotu nieruchomościami, co czwarty badanu nie był pewien czy osoba z którą współpracował  posiadała licencję zawodową. 46% osób potwierdziło, że pośrednik z którym współpracowali posiadał ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej, prawie 54% badanych nie było w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. (...)

 

A jak jest dzisiaj?
Z obserwacji i analizy wynika, że ilość transakcji, która odbywa się za pośrednictwem biur jest na podobnym poziomie. Co do świadomości klientów również przez ostatnie dziesięć lat niewiele się nie zmieniło. Osobście jestem zdania, że wyniki podobnego badania przeprowadzone dzisiaj niewiele różniły by się od tych z przed dziesięciu lat.

 

 

 

Leszek A. Hardek 
Prezydent PFRN (2012-16)
DRN, ENF, zarządca i pośrednik

 

 

Sprawdź pośrednika
Sprawdź zarządcę
DOŁĄCZ DO SIECI
Facebook Twitter Youtube
PFRN poleca
firmy stosujące Kartę Praw Klienta
Tytuł Dyplomowanego Zarządcy Nieruchomości CPM CERTIFIED PROPERTY MANAGER